رژيم قلیایی

نقش تغذیه و رژيم غذایی در صلح جهانی

نقش تغذیه و رژيم غذایی در صلح جهانی

نقش تغذیه و رژيم غذایی در صلح جهانی چیست؟

غذای صلح صلح چیست ؟ تا حالا از خودتان سولا کرده اید که غذای صلح یعنی چی؟

دوستان سلام
من دعوت شدهم مقر سازمان ملل در تهران که راجع به نقش تغذیه در صلح جهانی صحبت کنم .
به نظر شما آیا تغذیه و رژيم غذایی در صلح جهانی نقش دارد یا نه ؟
اگر کل زمانی که جهان در صلح و صفا زندگی می کرده است را برآورد نماییم و آنها را جمع نماییم، فقط ۲۰۰ سال جنگ نبوده است.
مثلا در فلان قرن روی هم سه سال در آن قرن ۱۰ سال و روی هم جمع شده است و ۲۰۰ سال صلح و دوستی حاکم بوده است.
به نظر می رسد تمامی جنگها اشخاصی شروع کننده جنگ بوده اند که بدنی اسیدی داشته اند.
در این مقاله به این موضوع می پردازیم. مطالعه ای که در دفتر سازمان ملل تهران ارائه دادم را در ادامه با شما به اشتراک می گذارم، پس با ما باشید.

نقش تغذیه و رژيم غذایی در صلح جهانی

حتما شنیده اید که برخی از غذاها حس خوبی به انسان می دهد.
بعضی غذاها اشک آور و بعضی برای انسان قصاوت قلب می آورند. آيا می دانید که چرا برخی از غذاها انسان را خشن و جنگجو می کند ؟
به راستی چرا کسانی شروع کننده جنگ هستند . کسانی که آغاز کننده جنگ و خونریزی هستند ،‌ بدنی اسیدی دارند .

عدم تعادل PH بدن

 12

محیط اسیدی و قلیایی

لطفا روی یک کاغذ خطی افقی رسم کنید.
سمت چپ آن را عدد صفر و سمت راست آنرا عدد ۱۴ بنویسید.
درست وسط آن را عدد ۷ یادداشت نمایید.
بالای عدد ۷ بنویسید خنثی مثل آب خالص که خنثی می باشد.
از ۷ به طرف پایین و صفر را محیط اسیدی تشکیل می دهد.
از ۷ به طرف بالا را محیط قلیایی یا آلکالین می نامیم.

یک خاطره از غذای اسیدی

در زمان دانشجویی وقتی بعد از ناهار می خواستیم به خوابگاه برویم با یک صحنه خیلی خشن مواجه شدیم.
وقتی از داخل سرویس دانشگاه که مینی بوس بود به داخل خیابان و پیاده رو نگاه می کردیم این صحنه دلخراش را مدیدیم.
مردی حدود ۳۰ سال با قامتی بلند و استوار که بدنی ورزشکاری نیز داشت خانم خودش را با مشت می زد.
به طوری مشت پرتاب می کرد که گویی در پیست رینگ بوکس است.
مثل اینکه محمد علی کلی در پیش اوست و با مشت به صورت آن خانم می زد.
اگر شما متوجه شدید که چه اتفاقی افتاد ، من هم متوجه شدم.
بعدا متوجه شدم که آن شهر خاص خیلی گوشت مصرف می کنند.

اسید یعنی خشونت و جنگ

نقش تغذیه و رژيم غذایی در صلح جهانی

تفاوت محیط اسیدی و قلیایی

اگر انسان از غذاهای اسیدی بخورد ، بدن وی اسیدی می شود.
و اگر از غذاهای قلیایی استفاده نماید بدن وی به سمت قلیایی سوق پیدا می کند. غذاهای اسیدی سبب خشونت می شوند .
اگر انسان در محیط اسیدی قرار بگیرد بیماریهای جسمی و روحی او افزایش می یابد . چاقی، دیابت ، فشار خون، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات گوارشی و غیره
علاوه بر مشکلات جسمی ، مشکلات روحی روانی نیز در محیط اسیدی اتفاق می افتد. استرس، دلشوره، عصبانیت، افسردگی، احساس خود کم بینی، خشونت و غیره

محیط قلیایی یعنی آرامش و نشاط

برعکس محیط اسیدی محیط قلیایی محیطی سرشار از آرامش و سلامتی می باشد. تقریبا تمام بدن ما قلیایی می باشد.
قلب، کبد، مغز، لوزلمعده، بزاق، استخوان و غیره تماما قلیایی هستند. فقط می توان معده را نام برد که محیطی اسیدی برای هضم غذا دارد.
پس انسان نیز باید بیشتر از غذاهای قلیایی بخورد تا به ندای درونی بدن پاسخ مثبت بدهد.

چرا برخی ها اهل خشونت هستند ؟

به نظر می رسد دولت مردانی که اهل خشونت می باشند، بیشتر از غذاهای اسیدی می خورند تا از غذاهای قلیایی.
چون آنها دسترسی به همه مواد غذایی دارند ، انتخاب آنان غذاهای اسیدی می باشد.
در این میان می توان نتیجه گرفت که غذای غالب آنان گوشت و مرغ باشد. پسماندهای الکتریکی که از تجزیه پروتئینها حاصل می شود بدن برا بسمت اسیدی پیش می برد.
اسیدی شدن همان و شرارت به دنبال آن همان.

رژیم قلیایی

شاید بپرسید چه غذاهایی قلیایی هستند؟ ما از کجا متوجه شویم که باید از چه غذاهایی بخوریم؟
شما برای این موضوع می توانید روی رژيم قلیایی کلیک و مقاله رژيم قلیایی را مطالعه نمایید.
با خواندن مقاله رژیم قلیایی غذاهای اسیدی و غذاهای قلیایی توضیح داده شده است.

راهکار چیست ؟

به نظر می رسد بهترین راه آموزش سبک غذا خوردن می باشد.
وقتی از غذاهای قلیایی استفاده شود ، سلامتی تضمین می شود. آموزش سبک زندگی و آموزش تغذیه سالم بهترین راه پیشنهادی است.

تقریبا تمام دستگاههای بدن انسان قلیایی است.

متشکرم

بررسی تأثیر تغذیه بر صلح جهانی

محمود مردانی اقدم[1]

سعیده داوری مقدم[2]

مقدمه

تغذيه، از طريق كليه مواد مغذی مورد نياز بدن، براي حفظ سلامتي و برخورداري از زندگي سالم ضروري است. بدين ترتيب، تغذيه عبارت از فراهم آوردن مواد غذايي لازم براي ادامه حيات اندام ها و سلول هاي بدن است . براي علم تغذيه، در منابع مختلف، تعاريف گوناگوني ارائه شده اما در علوم طبيعي و پزشكي، تغذيه، به اختصار،«فرايند تأمين و مصرف مواد مغذي لازم براي سلامتي و رشد» تعريف شده استNutrition, The Online Medical Dictionary)؛ به نقل از محسنی، 1393، 2).

اهمیت تغذیه بخاطر تاثیر آن بر دو سطح خرد و کلان می باشد. به عبارت دیگر تغذیه مناسب و یا نامناسب و ناکافی (سوء تغذیه) هم بر فرد و سلامت وی تأثیر گذار است و هم بر اجتماع.

یکی از مهمترین آسیب های ناشی از تغذیه، کمبود و عدم توزیع مناسب امکانات و محصولات غذایی بین گروهها و طبقات مختلف اجتماعی در کشورهای مختلف جهان می باشد. در طی 50 سال گذشته نا امنی های غذایی، سوء تغذیه و عدم سرمایه گذاری مناسب در سیستم های بهداشتی، زمینه ساز افزایش بحرانهای ملی بوده و کشورها را نسبت به عوامل خطرساز آسیب پذیر ساخته است. در طی این دوره جهان افزایش هشداردهنده ای را در هزینه های مربوط به حوادث و مصیبت های بشری تجربه نموده که به طور چشمگیری سالانه دامن گیر میلیونها نفر شده است و شوک هایی همچون جنگها و آشوبهای داخلی شدید، آسیب های طبیعی مانند خشکسالی ها و طوفان های سهمگین، شوک های اقتصادی و افزایش شیوع اپیدمی HIV/AIDS وجود داشته اند. (کمیته تغذیه سازمان ملل، 2002، 81).

از طرفی منشأ آسيب هاي فردی ناشي از تغذيه، به دو گروه اصلي تقسيم مي گردند: گروه اول، تأثیرسوء تغذيه و تغذية ناكافي بر سلامت فرد و گروه دوم، عادات غذايي که زمينه ساز رفتارهای  غیر اجتماعی  افراد می شود(محسنی، 1393، 10).

اینکه چگونه تغذیه با نقش پیشگیرانه  خود ویا با آسیب های ناشی از کمبود خود در سطح فرد و اجتماع  زمینه ساز ایجاد صلح می شود، سوالی ست که این پژوهش در صدد دست یافتن به پاسخ آن می باشد. و درواقع این پژوهش با تشریح نقش ایجابی و سلبی که برای تغذیه قائل می باشد به تبیین این موضوع می پردازد.

1-آثار تغذیه در سطح فرد

نظریه ارتباط عوامل زیستی ــ شیمیایی و رفتارهای غیر اجتماعی و ناهنجار

هر يك از انسان ها، داراي عوامل بيوشيميايي ذاتي و طبيعي هستند كه شخصيت، رفتار، سلامت رواني، عملكرد سيستم ايمني و ديگر جنبه هاي پيدا و پنهان وجود آن ها را تحت تأثير قرار مي دهند. عوامل بيوشيميايي، دربردارندة طيف وسيعي از متغيرهايي هستند كه از جمله مهم ترين آن ها مي توان به تغذيه، توارث، اختلال در عملكرد مغز، تأثيرات هورموني، سوخت وساز، حساسيت ها، قرار گرفتن در معرض آلاينده هاي محيطي و… اشاره نمود، Walsh, 2012, 1, p.6  ، به نقل از محسنی، 1393)   بدن متشكل از ميليون ها سلولي است كه بافت هاي مختلف آن از جمله مغز و سلسله اعصاب بدن انسان را تشكيل داده و لذا شيوة فكر كردن و تصميم گيري، متأثر از اين امر است. از سوي ديگر، هر اندام وعضوي، براي ادامة حيات خود نيازمند تغذيه و سوخت وساز متناسب با بافت خود است. به همين جهت نوع تغذية انسان بر تحرك اعضاء، از جمله مغز اثرگذار است. لذا رفتارهاي مختلف انسان، اعم از رفتارهاي مطابق با هنجار يا مخالف با هنجارهاي اجتماعي به طور غيرمستقيم متأثر از نوع تغذيه است(محسنی، 1393، 7).

نيازهاي تغذيه اي هر فرد، با توجه به خصوصيات بيوشيميايي بدن وي، با ديگر افراد، متفاوت بوده و با استفاده از گروه هاي مختلف مواد غذايي تأمين مي گردد. اما بدون شك، به دليل تفاوت هاي ژن شناختي و شيوه هاي مختلف سوخت وساز و فرايند جذب غذا در بدن انسان، بيشتر با كمبود برخي مواد و انباشت بيش از حد برخي ديگر مواجه مي باشند كه با توجه به خواص ويژه هر يك از مواد مغذي و آثار آن ها برجسم، روح و رفتار انسان، واجد پيامدهايي متفاوت هستند كه طيف منفي آثار مذكور، در قالب انواع رفتارهاي ضد اجتماعي، غيراخلاقي و اعمال مجرمانه نمود مي يابند. به همين دليل، تنظيم برنامه هاي صحيح و سالم غذايي، از اهميت بسياري برخوردارند؛ چرا كه مصرف بيش از حد مواد مغذي و انباشت آن ها در بدن نيز به اندازة فقر مواد ديگر، مشكل آفرين و خطرناك تشخيص داده شده اند) به نقل از محسنی، 1393  Walsh, 2012, p.6).

منشأ آسیب های ناشی از تغذیه

منشأ آسيب هاي ناشي از تغذيه، به دو گروه اصلي تقسيم مي گردند: گروه اول، سوء تغذيه و تغذية ناكافي و گروه دوم، عادات غذايي زمينه ساز رفتار غیر اجتماعی  كه ناهنجاري هاي ناشي از هر يك از آن ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

سوء تغذيه و تغذيه ناكافی

سوء تغذيه و تغذيه ناكافي، هر يك منجر به ايجاد كمبود و فقر مواد ضروري براي سوخت وساز و عملكرد صحيح تمامي بافت ها، اندام ها و از جمله سيستم اعصاب مركزي (مغز و نخاع) مي گردند كه عوارض ناشي از آن ها منجر به بروز ناهنجاري هاي رفتاري مي گردد. مهمترين علائم اختلالات رفتاري از اين دست، عبارت اند از بيقراري، تحريك پذيري، رفتارهاي تكانه اي و تمايل به خشونت.  شايع ترين مصاديق بيماري هاي مذكور عبارت اند از نشانگان رفتاري خشونت آميز، اختلال كمبود توجه بيش فعالي، و اختلال شخصيت ضد اجتماعی Werbach, 2004, p1)، به نقل از محسنی، 1393).

مهم ترين عوامل مؤثردر شكل گيري سوء تغذيه و تغذيه ناكافي، كه نبود يا كمبود آن ها منجر به اين گونه ازاختلالات تغذيه مي گردد عبارتند از ویتامین ها، املاح(مواد معدنی)، فلزات سنگین، کاهش قند خون، حساسیت های غذایی و اسیدهای چرب یا امگا3.

حياتي ترين ويتامين ها براي عملكرد صحيح سيستم عصبي و سلامت رفتار عمدتاً ويتامين هاي خانواده ب كمپلكس، ويتامين سي و ال-تيروسين هستند Lawrence, 2009, p. 8) به نقل از محسنی،  1393).

کمبود این ویتامینها در بدن رفتارهاي پرخاشگرانه، نامعقول و غيرقابل پيش بيني، اختلال در ارتقاء روحيه و انرژي ارتباط دارد.(Newburn, 2007, p. 124).

از جمله مهم ترين املاح معدنی  كه كمبود آن ها منجر به اختلالات رفتاري مي گردند، مي توان به آهن، ليتيوم، منيزيم، و منگنز اشاره نمود كه همگي از عوامل مؤثر در سلامت رواني و تعادل رفتار انسان است. بر همين اساس، شواهدي وجود دارد كه نشان دهنده رابطة مستقيم ميان كمبود املاح مذكور و رفتارهاي نامطلوب، مانند كج روي وخشونت هستند. ابتلا به نشانگان رفتار خشونت بار و عدم تعادل رواني، اقدام به خودكشي، رفتارهاي تكانه اي و… با نبود اين عناصر در بدن، مرتبط هستند.(Werbach, 2004, p.1)

صدمات مغزي ناشي از قرار گرفتن در معرض فلزات سمي، مي تواند منجر به رفتارهاي ضد اجتماعي، خشن و پرخاشگرانه گردد كه از عمده ترين پيش زمينه هاي شكل گيري بزه كاري كودكان و نوجوانان هستند. قرار گرفتن در معرض سرب، به عنوان علت ابتلا به اختلالات رفتاري و يادگيري شناخته شده است

.(Thomson et al. 1985, p.515)

از جمله ديگر فلزات سنگين  كه مسموميت زا بوده و عوارض ناشي از آن ها با اختلالات رواني و رفتاري مرتبط مي باشند، مي توان به نشانگان مسموميت مس، مسموميت با جيوه (انباشته شدن جيوه در مغز)  و تجمع آلومينيوم در بدن اشاره نمود كه به دليل قابليت بسيار زياد فعاليت زيستي آن ها در بدن انسان، دربردارندة طيف وسيعي از عوارض عصبي، اختلالات رفتاري، بيماري هاي زوال عقل و… مي باشند Wilson, 2009, p.4)).

افت ميزان قند خون با ارتكاب رفتارهاي خصومت آميز، خشن و پرخاشگرانه، مرتبط است كه بارزترين مصاديق آن، مجرمان عادتاً خشن و تحريك پذير هستند.

شايع ترين نشانه هاي كاهش قند خون عبارت از پريشاني، تحريك پذيري، اضطراب و خشونت است. حتي در ميان افراد عادي، شواهدي دال بر وجود رابطه ميان كاهش ميزان قند خون و گرايش به پرخاشگري و رفتارهاي خصمانه وجود دارد.(Gary, Gary, 1983, p.16)

حساسيت هاي مغزي نسبت به غذا نيز در زمرة عواملي است كه در فرايند جستجوي رفتارهاي ضد اجتماعي، ناديده گرفته مي شوند. بر اساس نتايج پژوهش ها، به نظرمي رسد اختلالات رفتاري نوعي واكنش نسبت به غذاهاي متداول هستند كه بخش اعظم آن ها را حاوي مواد حساسيت زا يا افزودن يهاي موجود در غذاي كودكان تشكيل مي دهند. اين واكنش ها در اشكال گوناگون، از كج خلقي و تحريك پذيري تا يك واكنش رواني پرخاشگرانه نمود مي يابند .(Wilson, 2009, p.5)

مصرف امگا 3 ( اسيدهاي چرب موجود در ماهي هاي چرب مانند ماهي آزاد، گردو وساير مغزها)، همواره براي خواص آن در محافظت از قلب توصيه مي شد اما امروزه غذاها و مكمل هاي حاوي اسيدهاي چرب، به دليل قابليت تأثير بر سلامت مغز، تثبيت روحيه و خاصيت ضد افسردگي آن ها مورد توجه ويژه قرار گرفته اند. بر اساس جديد ترين پژوهش ها، مصرف امگا 3، موجب رشد عصبهاي ناحيه اي از مغزمي گردند كه رفتارهاي تكانه اي و تحت تأثير انگيزه هاي آني را كنترل مي نمايد؛ بنابراين،استفاده مقادير كافي از اين ماده، مي تواند ايجاد تحريكات خشونت آميز را كاهش داده و تحت كنترل درآورد.(Fordham, 2009, p. 2)

عادات غذايي مؤثر بر ارتكاب رفتار غیر اجتماعی

به طور كلي، منظور از عادات غذايي، روش  غذا خوردن يك شخص يا گروه، اعم از نوع غذا، حجم و زمان مصرف آن است.    Online Collins Dictionary,2012) ، به نقل از محسنی، 1393   )

عادات غذايي غلط نيز مركب از الگوهاي تغذيه اي مضر براي سلامت جسمي و رواني هستند. پرخوري، افراط  در استفاده از شيريني ها و مصرف مداوم خوراكي هاي بي ارزش تغذيه اي و غذاهاي سريع، از مصاديق بارز عادات غذايي ناسالم و غلط به شمار می روند.)   به نقل از محسنی، 1393،    Online Medical Dictionary)

نكتة مهم اينكه صرف نظر از محيط، تأثيرات شيوة زندگي، وضعيت اقتصادي، تحصيلات و مراقبت هاي والديني، تداوم و افراط درمصرف انواع شيريني جات، زمينه ساز خشونت در بزرگ سالي است. اين مواد، علاوه برايجاد نوسانات شديد قند خون و افت سريع آن، منجر به فعال سازي و ترشح هورمون هاي تنش گشته و احتمال بروز خشونت و پرخاشگري را افزايش مي دهد(Jamison, 2009, p.1، به نقل از محسنی، 1393  )

كافئين، كه معمولاً در قالب قهوه، چاي، نوشابه هاي سياه و برخي انواع شكلات، به مصرف مي رسد، در افراد مختلف، داراي آثار متفاوت است؛ برخي افراد، بدون هيچ گونه عارضه اي قادر به استفاده از مقادير بيشتري از آن بوده، درحالي كه برخي ديگر، متعاقب مصرف كافئين، به ويژه به مقدار زياد، دچار اضطراب مي گردندSmith, 2002, p. 1243) ، به نقل از محسنی، 1393(

از جمله ديگر عوارض آن، افزايش فشار خون، سرگيجه و افزايش ترشح اسيد معده است.  بدين ترتيب، برخي از پژوهشگران، بر اين باورند كه مصرف افراطي محصولات حاوي مقادير بالاي كافئين، مي تواند همچون ديگر محرك هاي حساسيت زا و مؤثر بر رفتار، منجر به بروز رفتارهاي ناهنجار گردد.

يكي ديگر از عوامل بروز ناهنجاري هاي رفتاري در اقشار گوناگون جامعه و به ويژه كودكان و نوجوانان، رواج غذاهاي سريع و بي ارزش غذايي است. يكي از مهم ترين اجزاي يك وعدة غذايي سريع، نوشابه هاي گازدار حاوي كالري و قند بسيار بالاست. علاوه براين، مواد داراي چربي هاي مضر از جمله كلسترول، مقادير بسيار زياد نمك و استفاده افراطي از انواع ادويه جات و افزودني هاي خوراكي و مواد نگهدارنده كه محرّك و عامل ايجاد حساسيت هاي غذايي هستند نيز از ديگر دلايل اثرگذاري اين گروه از غذاها بر سلامت عمومي انسان، اعم از جسم و رفتار اوست Zinczenko, 2012, p. 5) ، به نقل از محسنی، 1393).

در صورت اصلاح و بهبود رژيم غذايي، تغذيه به جاي عاملي خطرساز، تبديل به رويكردي مفيد و كاربردي در زمينه درمان و پيشگيري از رفتارهاي خشونت بار و مجرمانه مي گردد

) به نقل از محسنی، 1393،  3..(Raine, 2012, p

نقش پیشگیرانه تغذیه در بعد فردی

اهميت تغذيه و نقش آن در آسيب هاي اجتماعي در حدي است كه برخي كشورها مقررات حمايتي براي تغذيه زنان باردار و فرزندان آن ها پس از تولد وضع نموده اند؛ به عبارت ديگر، سرمايه گذاري دولت در

خصوص تغذيه علاوه بر آثار چشمگير بهداشتي، موجب پيشگيري از ناهنجاري هاي اجتماعي و وقوع بسياري از جرائم مي گردد.

با توجه به ارتباط تغذیه و رفتارنتیجه کلی مطالعات در این زمینه نشان می دهد که عادت های نادرست تغذیه ای به کاهش سطوح پلاسمائی ویتامین های محلول در آب منجر و به عملکرد مغذی آسیب رسانیده، متعاقباً رفتارهای غیر اجتماعی و پرخاشگری را به دنبال خواهد داشت. مسلماً تصحیح میزان های دریافتی چه از طریق یک رژیم مناسب و متعادل و چه از طریق مکمل هایی با دوزهای پایین ویتامین ــ املاح، سطوح خونی و عملکرد مغذی و نیز نمودهای رفتاری را بهبود خواهد بخشید(امانی . مصطفوی، 1387، 60).

رژیم غذایی و مواد مغذی، از راههای مختلف بر رفتار، خلق و خو، خواب آلودگی و هوشیاری اثر دارند که بسیاری از آنها تا کنون ناشناخته مانده اند.

یکی از رژیم های شناخته شده در این زمینه رژیم غذایی قلیایی است که به رژیم گیاهخواری نیز معروف است. علاوه بر کاهش وزن و پیشگیری از بیماری ها روند سرعت پیر شدن سلول ها را کند کرده و باعث ارتقای سلامت بدن می شوند در واقع با کمک کردن به بدن در کنترل pH از طریق رژیم غذایی سلامتی و طول عمر را به ارمغان می آورد. متخصصان تغذیه و پزشکان معتقدند که اثرات این رژیم غذایی بر وزن و خلق و خو، و شرایطی مانند خستگی مزمن و یا پوکی استخوان عالی است.

  • دکتر مارک اتکینسون، ( DrMarkAtkinson) می گوید :”رژیم غذایی قلیایی می تواند برای شرایط التهابی مانند آرتریت، و برای کسانی که اضافه وزن دارند و یا دچار خستگی مزمن یا مشکلات خلق و خو هستند سودمند باشد “(گروه علمی اسمارت لایف، ص 10).

میزان PH اسیدی ــ قلیایی

رژیم قلیایی چیست؟

بیماری یا سلامتی از سطح سلول آغاز می شود، رژیم غذایی قلیایی، رژیمی است که سلامتی

بدن را در سطح سلول تضمین می کند. بدن ما از به هم پیوستن میلیاردها سلول به وجود آمده است. منبع اصلی حیات و زنده بودن، انرژی تولید شده در سلول هاست. تمامی سلول ها، مواد مغذی را با اکسیژن اکسید کرده و به انرژی تبدیل می کنند، وجود این انرژی برای بقا بسیار مهم است اما در جریان این سوخت و ساز، پسماندهای اسیدی بر جای می ماند که باید مثل دود ماشین ها به بیرون رانده شود. دی اکسید کربنی که در حین بازدم از بدن دفع می کنیم گویای این واقعیت است. در عین حال، عرق کردن، ادرار کردن و مدفوع کردن از راه های دیگر دفع این پسماند های اسیدی هستند. اگر چنانچه پسماندی در بدن نبود نیازی به این شیوه های دفع هم نبود. قلیایی شدن موجب عقب نشینی و کاهش پسماند ها اسیدی می شود. همه می دانیم که اسید با باز خنثی می شود، بدن دوست دارد قلیایی شود و برای این کار مجبور است اسید را ازمیان بردارد. در نهایت با انتخاب مناسب مواد غذایی می توانیم از میزان پسماندهای اسیدی در بدن بکاهیم(علی نژاد، 1394، 40).

اگر سطح PH بدن شما 7 باشد، پس از تعادل خوبی برخوردار هستید و این به این معنی است که بدن شما نه اسیدی است و نه قلیایی است. مایعات بدن دارای سطوح PH متفاوتی هستند، علاوه بر این مواد غذایی که مصرف می کنید از سطح معینی از اسیدی یا قلیایی بودن تبعیت می کنند که اثرات متفاوتی بر سلامتی شما خواهند داشت.  بسیاری از مواد غذایی که مصرف می کنید اسیدی هستند که شامل گوشت، لبینات و غلات می شود. به منظور دستیابی به یک سلامتی ایده آل باید مصرف غذاهای اسیدی را به حداقل برسانید. رژیم های غذایی غنی از قندها و کربوهیدرات ها در کشورما بسیار گسترده است. افراد زیادی روز خود را با خوردن این مواد در وعده ی صبحانه شروع می کنند. قندها و کربو هیدرات ها به شدت باعث افزایش سطح اسید در بدن ما می شوند و مصرف روزانه ی این مواد غذایی موجب بروز بیماری های جدی مانند مشکلات قلبی، پوستی، پوکی استخوان خواهد شد و عوارضی چون سردرد، اضطراب و تحریک پذیری را به همراه خواهد داشت. غذاهای قلیایی نه تنها موجب برقراری تعادل در سطح PH بدن می شوند بلکه بدن را از انواع ویتامین ها و مواد معدنی سیراب می کنند(همان، 40و41).

اگر تعادل PH بدن مختل شود، بدن واکنش نشان می دهد و برای بازگرداندن تعادل از دست رفته ی خود تلاش می کند که این امر، منجر به از دست دادن مقادیر فراوانی از مواد معدنی ضروری می شود و زمینه را برای ابتلا به بیماری های مختلف در سالهای بعدی مهیا می کند. راز رسیدن به سلامتی مطلوب در استفاده از مواد غذایی قلیایی است. رژیم غذایی قلیایی به خوردن هشتاد درصد مواد غذایی قلیایی و بیست درصد غذاهای اسیدی متمرکز است. بسیاری از پیروان رژیم غذایی قلیایی بر این باورند که انسان های اولیه غذاهای عمدتا قلیایی می خوردند وخوردن گوشت درمواقع نادری اتفاق می افتاده است و همین انتخاب آنها را بسیار سالم و مقاوم در برابربیماری ها می کرده است(علی نژاد ، 1394، 42و43).

این برنامه انرژی شما را افزایش می دهد، قدرت تمرکز و وضوح ذهنی شما را بالاتر می برد. قدرت و استقامت بدنی پیدا می کنید، چربی های اضافه ی بدنتان را آب می کنید در حالی که توده عضلانی شما افزایش پیدا می کند، چشمانتان روشن تر، پوستتان شفاف تر و قدرت بینایی تان بهتر می شود. اگر کمی هم ورزش هوازی داشته باشید عملکرد بدنتان بسیار عالی خواهد شد. به طور خلاصه شما تمام انرژی و سلامتی از دست رفته ی دوران کودکیتان را بدست می آورید(دکتر رابرت او یانگ، نویسنده ی کتاب “معجزه ی PH؛ به نقل از علی نژاد، 1394، 47)

بدن قلیایی شده، زندگی سالم تر، انرژی بیشتر و طول عمر بیشتر را در پی خواهد داشت تعادل اسیدی- قلیایی بدن ما یک عامل تعیین کننده در سلامت جسمی ما است. هنگامی که شما شروع به شکستن الگوهای تغذیه ای قدیمی خود می کنید در حال بازگشت به خود واقعی تان هستید و انرژی و شور و نشاطی که سزاوارتان است را بدست می آورید(آنتونی رابینز ، نویسنده ی کتاب ” بیدار کردن غول درون  ؛ به نقل از علی نژاد، 1394، 47)

جدول رژیم قلیایی

همان گونه که در جدول فوق قابل مشاهده می باشد و همچنین در بخش عادات نادرست غذایی مطرح شد شیرینی ها، مواد کافئین دار مثل قهوه و نوشابه و غذاهای سریع و بی ارزش غذایی جزء غذاهای اسیدی محسوب می شوند که همگی منجر به رفتارهای ناهنجار و توأم باتحریک پذیری و خشونت خواهند شد. با پیگیری این رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی قلیایی هم بدن سالمتر و شاداب تر خواهد بود و هم رفتارهای غیر اجتماعی توسط فرد بروز نخواهد کرد.

از آنجا که تغذيه امري مستمر و فراگير است؛ يعني همة افراد به ناچار هر روزه مواد غذايي مصرف مي كنند وهمان طور كه بيان گرديد، غذاها بر رفتار انسان اثرگذار هستند؛ بنابراين، برنامه ريزي دراين باره مي تواند به نوعي در تنظيم رفتارهاي فردي و اجتماعي اثر گذارد. مسلماً دراين ميان، نقش دولت پررنگ تر از ساير نهادهاي اجتماعي است كه خود موضوع بحث مستقل است.

 

2-آثار تغذیه بر جوامع

مشکلات تغذیه ای به عنوان عامل ناآرامی

عوامل اساسی سوءتغذیه، جنگ و آشوب ها مشابه یکدیگر بوده، همه این علل با نقض حقوق بشر و بی توجهی دولت ها و ناتوانی در توزیع عادلانه منابع مرتبط هستند. ناامنی غذایی معمولاً با ستیز برای دستیابی به منابع کمیاب، رو به اتمام و یا ناعادلانه توزیع شده مانند زمین و آب همراه است. روابط اکولوژیکی نامطلوب و عدم سرمایه گذاری روی کشاورزی، حاصلخیزی زمین های کشاورزی را به حداقل می رساند و کشاورزان برای دستیابی به منابع کمیاب وادار به رقابت با یکدیگر و دیگر گروههای نژادی ــ چه در شهر و چه در روستا ــ می کند. آشوب ها و ناسازگاری های نژادی متعاقباً در پشت پرده تنازع برای غذای کمیاب و دیگر وسایل رفاه خانواده بالا می گیرند، که اغلب با مداخلات سیاسی و ناتوانی حکومتی همراه است. در فقیرترین کشورها تولید غذا نه تنها غذای مورد نیاز را برآورده می کند بلکه منبع عمده درآمد خانوار و معیشت نیز می باشد. تحت شرایط امنیت غذایی نامناسب حتی خانواده هایی که خود تولید کننده غذا هستند نیز به اندازه کافی به غذا دسترسی ندارند. گروههایی که تحت تاثیر محرومیت و کمبود قرار می گیرند زمانیکه فرصتی بیابند شورش می کنند خصوصاً اگر مسائل جانبی دیگر و حمایت نیروهای فرصت طلب نیز به آن افزوده شود. سوءتغذیه در بلند مدت منجر به آشوب و ناسازگاری می شود و در مقابل این عامل نیز بهبود تغذیه را به تأخیر می اندازد، تولید را کاهش می دهد، منجر به گستردگی فقر و بی ثباتی سیاسی می گردد و در ضمن روحیه ضد اجتماعی را دامن می زند(کمیته تغذیه سازمان ملل، 2002، 83).

“غذا همچنين يك موضوع مرتبط با سلامت است(WHO 1990). در سطح جهان نوعي اپيدمي بيماريهاي

غير مسري مرتبط با تغذيه ديده مي شود. ضمن اينكه تغذيه ناكافي حدود يك ميليارد نفر از جمعيت مردم جهان را دچار رنج و سختي كرده است. سياست سازمان بهداشت جهاني (سلامت براي همه) به دولت ها توصيه مي كند كه بر “مولفه هاي سلامت” متمركز شوند. از ميان اين مولفه ها غذا و تغذيه اهميت فراواني بر سلامت و پيرو آن در بيماري دارد. به طور سنتي تغذيه با مسائلي چون وجود كاستي و

كمبود مواد مغذي نظير انرژي و پروتئين، و ويتامين ها و مواد معدني ارتباط دارد. با اين حال رابطه بين غذا تغذيه و سلامتي فراتر از موضوع مواد مغذي است. تغذيه و سلامتي تحت تاثير جهاني شدن، مسائل مربوط به اقتصاد كلان، ارزشهاي اجتماعي و ويژگي هاي فرهنگي قرار دارد”(همان، 88).

نقش پیشگیرانه تغذیه در مدیریت بحران در سطح کلان

توجه خاص به تغذیه به عنوان بخشی از هشدارهای اولیه، می تواند به رهایی از بحران و نوتوانی پس از آن، یا به مدیریت حوادث و بلایای انسانی کمک کند. سیستم هایی که هشدار دهنده سریع هستند، در دهه های اخیر به دلیل توجه دقیق به شاخص های ناامنی غذایی و علل اساسی سوءتغذیه مؤثرتر شناخته شده اند. اگر چه وضعیت تغذیه به خودی خود یک شاخص کمکی برای هشدار می باشد، پایش تغذیه ای می تواند نواحی جغرافیایی را که نسبت به بحران آسیب پذیرتر هستند آشکار و برنامه ریزی را هدفدار و تسهیل نماید. زمانی که بحران فروکش می کند تمام تلاشهای رهایی بخش باید شامل برنامه هایی برای حفظ یا برقراری امنیت غذایی خانوار و تأمین معیشت گروههای متأثر از بحرن باشد. در بدترین نوع بحرانها، پاسخ جمعیت های آسیب دیده به قیمت بسیار سنگین تمام خواهد شد که دامنه وسیعی را از مختل شدن رژیم غذایی گرفته تا مصرف کردن تمام ذخایر غلاتی به منظور تهیه سرمایه مولد زندگی شان شامل می شود و گاهی در نهایت مجبور به ترک گفتن خانه هایشان در تلاش برای جستجوی غذا می گردند. خانواده های فقیری که با تخلیه شدن ذخایر غذایی و نبود غذا مواجه می شوند با کودکان و اعضای خانواده به قسمتهای مرکزی مهاجرت می کنند که نیاز به رژیم درمانی فوری برای کاهش اختلالات تغذیه ای دارند(کمیته تغذیه سازمان ملل، 2002،  86 و 87).

آژانس های یاری رسان نیاز به سیستم های اطلاع رسانی مداوم و ظرفیت های سازمانی جهت پیشگیری و رویارویی با چنین مواردی دارند. تأمین صحیح و مداوم غذای کافی مهمترین ابزار است. در غیر این صورت آژانسها نه تنها با مدیریت هزینه سنگین غذادهی پناهندگان و یا افراد بی خانمان مواجه خواهند بود، بلکه مشکلات سخت اسکان دادن و برقرار نمودن خانوارها را نیز پیش از رفع بحران خواهند داشت. چنین شرایطی می تواند احتمال بروز مجدد بحران را افزایش دهد و هر گونه کوتاهی در برنامه های حمایت تغذیه ای از مادران باردار، نوزادان و کودکان کم سن آسیب های دراز مدتی به ظرفیت های انسانی جامعه، چه از بعد مغزی و چه از بعد جسمی وارد خواهد ساخت. بنابراین تلاش های رهایی بخش باید با ارزیابی صحیح اولیه و پایش دوره ای نیازمندی ها و مصارف غذا در مقایسه با سایر نیازهای خانوارها و تجزیه و تحلیل و فرصت ها و خطرات مربوط به تهیه غذا باشد(همان، 87و88).

شاخص هایی مانند وزن و قد برای کودکان زیر 5 سال(شاخص لاغری) برای پایش وضعیت جهت پیش بینی خطرات مرگ و پیشرفت در تلاش های رهایی بخش باید مورد استفاده قرار گیرد. در برنامه ریزی، رفع مشکل و مراحل توان بخشی بحران لازم است که متخصصین تغذیه خبره و ترجیحاً محلی و از هر دو جنس در کنار سایر بخش های مدیریت بحران به منظور بهبود وضعیت تغذیه وجود داشته باشد.

چنین افرادی باید ارزیابی مستقیم از میزان و علل سوءتغذیه، برآورد مقدار و نوع جیره غذایی طبق استانداردهای بین المللی، بهبود رفتارهای حمایتی مانند تغذیه با شیر مادر را انجام دهند و مؤسسات داوطلب و حامی را برای غذارسانی مناسب و برنامه های بلند مدت اجرایی نمایند(همان، 88).

تأثیر تغذیه بر صلح جهانی

پیش از بحث در این زمینه ایتدا به تعریف صلح می پردازیم.

صلح، حالتی است که در آن، جنگ حکمفرما نباشد. صلح تا قبل از تأسیس ملل متحد در روابط بین المللی نیز همین مفهوم را داشت. لکن ملل متحد، مفهوم آن را وسعت داده و به عنوان نهاد یک نظم بین المللی مبتنی بر عدالت تلقی کرده است. بنابراین از این دیدگاه دیگر، صرفاً فقدان جنگ به معناي برقراي و تداوم صلح نیست بلکه انجام هر عملی که در تعارض با عدالت باشد ممکن است سبب تهدید صلح ونقض آن شود. بندهاي 2 و 3 ماده 10 منشور ملل متحد، تقویت صلح از طریق توسعه روابط دوستانه بین المللی را بیان می کند که منجر به کاهش علل زمینه هاي وقوع جنگ و تحکیم صلح جهانی خواهد بود(بیگ زاده، 1389).

با توجه به این تعریف از صلح در دو سطح می توان در زمینه تاثیر تغذیه بر صلح جهانی وارد بحث شد. در سطح اجتماعی و با توزیع عادلانه تغذیه و محصولات غذایی از طریق دولت ها و آژانس های یاری رسان می توان ارزیابی صحیح اولیه و پایش دوره ای از نیازمندی ها و مصارف غذای افراد داشت و به این ترتیب با تامین امکانات مورد نیاز تغذیه ای و اجرای عدالت و امنیت غذاییبه عنوان ابزاری جهت پیشگیری، کاهش و مدیریت بحران راهی برای ایجاد صلح و امنیت و جلوگیری از جنگ و ستیز های داخلی و خارجی را فراهم نمود. با این کار ستیزهای جامعه را که زمینه ساز ناامنی اجتماعی هستند، برطرف می کنند. آسیب پذیری افراد را در برابر شوک های سیستماتیک در بلایای انسانی کاهش می دهند. و در نهایت باعث کاهش میزان مرگ و میر می گردد و بازگشت به توسعه پایدار و عادلانه را تسریع می نماید(کمیته تغذیه سازمان ملل، 2002، 82).

تغذیه در بعد فردی به گونه دیگری در برقراری صلح و امنیت در سطح بین الملل مفید خواهد بود. به این ترتیب که همان طور که گفته شد آسیب های تغذیه ای در سطح فردی شامل سوء تغذیه و عادات غذایی نادرست می باشد. که منجر به بروز رفتارهای غیر اجتماعی و ناهنجار در افراد می شود. همان گونه که اشاره شد با رژیم غذایی قلیایی می توان همه نیازهای بدن را تامین نمود و مهمتر از آن از بروز رفتارهای خشن و تحریک پذیر جلوگیری به عمل آورد. هم در سطح جوامع و هم در سطح بین الملل می توان از ثمره صلح آمیز این نوع رژیم غذایی در افراد استفاده کرد. به این ترتیب که افراد جامعه با داشتن این نوع از رژیم قلیایی روحیات مسالمت آمیزی خواهند داشت و ازارتکاب خشونت و  جرم پرهیز خواهند کرد و به این ترتیب جوامع کوچک نیز حتی می توانند از ثمرات این صلح و آرامش بهره ببرند. از طرفی سیاسیون نیز در سراسر دنیا با در اختیار داشتن رژیم قلیایی در فضایی بدور از هیجان و استرس و بدون رفتارهای تشنج آمیز و خشونت بار به حکمرانی خود می پردازند. و از تصمیم های عجولانه که زمینه ساز جنگ های خانمان برانداز می باشد، خودداری خواهند کرد.

منابع

-بیگ زاده، ابراهیم، ( 1389 )، حقوق سازمان هاي بین المللی، انتشارات مجد تهران

-علی نژاد، مسعود(1394)، رژیم قلیایی؛ راز درمان تمام بیماری های من، انتشارات سایت دایت بان

-کمیته تغذیه سازمان ملل متحد، (2002)، تغذیه مبنای توسعه، ترجمه رضا امانی و داوود وهاب زاده، موسسه چاپ و نشر واصف، قم

-گروه علمی اسمارت لایف، (بی تا)، رژیم غذایی آلکالین، شرکت دیبا تجارت خاورمیانه، www.smartlifepro.ir

-محسنی، فرید،(1393)، تأثیر تغذیه بر کج روی و رفتار مجرمانه با نگاهی به آموزه های دین اسلام، پژوهشنامه حقوق اسلامی، سال پانزدهم، شماره اول

– Garry, G. E., Gary, L. K. (1983), “Diet and Juvenile Delinquency”,Nutrition Today, June, in: http://www.ncahf.org/##

Behavior”, Journal of Orthomolecular Medicine, Vol. 7, No. 1, in:

http://orthomolecular.org/ ##

-Newburn, Tim (2007), Criminology, Willan Publisher, UK, 1st ed. ##

-Werbach, Melvyn R (2004)., “Nutritional Influences on Aggressive

 

[1] کارشناسی ارشد فیزولوژی ورزشی (تربیت بدنی)و مشاور تغذیه

[2] کارشناسی ارشد جامعه شناسی و پژوهشگر raha_sdm@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

82  +    =  88